Afleveringen

Bestuursadviseur van grote bedrijven en auteur Rob Huisman legt haarfijn uit waarom geloofwaardigheid draait om twee dingen: geloof en waardigheid. Maar dat is volgens hem nog niet genoeg. Pas wanneer woorden in daden worden omgezet, ontstaat betrouwbaarheid. En juist daar wringt het in veel bestuurskamers. Van de illusie van transparantie tot het vergeten van de menselijke maat.

Marie-José van Gardingen was jarenlang hoofd van de afdeling reputatie bij zorgverzekeraar CZ. Zij bouwde zelf deze onafhankelijke afdeling op die rechtstreeks onder het bestuur viel. Met humor, empathie en scherpte maakte ze samen met collega’s lastige thema’s als ethiek, vertrouwen en leiderschap bespreekbaar. Haar overtuiging: “De reputatie kan en mag nooit onder Corporate Communicatie vallen’.

Als kind vluchtte garagehouder Mohammad met zijn ouders uit Afghanistan. De kernwaarden die hij toen meekreeg: loyaliteit, voorspelbaarheid en veiligheid vormen nu de basis van zijn onderneming. Mohammad legt uit hoe hij het van krantenbezorger schopte tot ondernemer en waarom klanten niet meer bij hem weg willen. Zijn aanpak staat haaks op hoe veel garages en autodealers met klanten en werknemers omgaan.

Het is een belangrijke constatering van Marc Vollebregt. Hij is organisatieadviseur en schrijver van Zo werkt de mens. Hij legt uit hoe 19e-eeuwse principes van controle en optimalisatie ons werk nog steeds domineren. Met als resultaat uitgeputte medewerkers, weinig psychologische veiligheid en organisaties die mensen behandelen als machines.

Stefan Ummelen maakte een radicale omslag: van de wereld van reclame en manipulatie naar de manier om aan organisaties écht betekenis te geven. Als auteur, veel gevraagd spreker en oprichter van de waardenacademie.nl strijdt hij tegen holle woorden en loze beloften. Geloofwaardigheid en hiërarchie zijn geen vrienden. Tijd voor ethische communicatie, vertrouwen en radicale eerlijkheid.

Empathisch leiderschap vraagt moed en daadkracht. Het betekent niet dat je alles toestaat, maar dat je de waarheid durft te vertellen terwijl je de relatie centraal stelt. Petra Kuipers legt uit dat je dan vooral geen watje moet zijn. Leiders moeten niet alleen sturen op resultaten, maar ook écht luisteren, begrijpen en verbinden. Belangrijk advies van haar om op te volgen: ga bubbel hoppen.
Contact
info@debetrouwbareorganisatie.nl
